وال پست در اسکلت بتنی

وال پست در اسکلت بتنی

اهمیت اجرای وال‌ پست بتنی حین وقوع زلزله و یا حوادث دیگر، خود را نشان می‌دهد. احتمالا شاهد این موضوع بوده‌اید که به هنگام زلزله، دیوار بعضی از ساختمان‌ها آسیب چندانی نمی‌بیند؛ این موضوع به اجرای صحیح وال‌ پست بر‌می‌گردد. صنعت ساختمان‌سازی برای مقاوم‌سازی دیوارها و جلوگیری از حوادث نا‌خواسته، اجرای وال‌پست را الزامی کرده است. در‌واقع وال پست با جدا کردن دیوار‌ها از ستون‌ها، موجب می‌شود تا کم‌ترین لرزه، باعث تخریب دیواره آن نشود. بنابراین اجرای وال پست در اسکلت بتنی می‌تواند مقاومت سازه بتنی را در برابر نیرو‌های وارده افزایش دهد.

وال‌پست چیست؟

وال‌پست به معنای نگه‌دارنده است که  نقش محافظتی برای عناصر فرعی سازه (دیوار و تیغه‌ها) را ایجاد میکند. به بیان دیگر، وال‌پست یک چارچوب فلزی، بتنی و یا چوبی است که نیروهای وارد شده به  دیوار را در جهات صحیح هدایت می‌کند. همچنین مانع از تاثیر مستقیم  نیرو‌ها بر ستون‌های اصلی ساختمان شده و مقاومت دیوار‌ها را در برابر نیرو‌های وارده، بیش‌تر می‌کند.

انواع وال‌ پست در اسکلت بتنی

وال‌پست در اسکلت بتنی، از نظر شیوه‌ نصب به دو گروه تقسیم می‌شود:

1_ وال‌ پست عمودی

گاهی مهندسین با بررسی و تحلیل فشار‌های وارد شده بر دیوار، متوجه می‌شوند که برخی بار‌ها‌ بر انواع دیگر بار‌ها غلبه می‌کند. در این‌صورت برای حفظ و افزایش مقاومت دیوار‌‌ها، در این مواقع استفاده از وال‌پست عمودی امری ضروری محسوب می شود. وال‌پست عمودی یا قائم، کل ضخامت دیوار را مورد پوشش قرار می‌دهد.

نحوه اجرای وال‌پست عمودی در سازه بتنی

2_ وال‌پست افقی

گاها، سازه طوری طراحی می‌شود که وال‌پست، الزاما باید به صورت افقی قرار گیرد. اگر در سازه‌های بتنی دیوارهایی با ارتفاع 5/3 متر استفاده شود، برای حفظ مقاومت دیوار‌ها از عضو افقی با مقطع بتنی استفاده می‌شود.

اجرای وال‌پست در اسکلت بتنی

اجرای وال‌پست به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد، مانند:

نحوه‌ اجرای وال‌پست در اسکلت بتنی

برای اجرای وال‌پست در اسکلت بتنی، باید یک‌سری مراحل طی شود که در زیر شرح دادیم:

اجرای وال‌پست طبق پیوست ۶ آیین‌نامه ۲۸۰۰

اجرای وال‌پست طبق پیوست ۶ آیین‌نامه ۲۸۰۰

نکات مهم در اجرای وال‌پست در اسکلت بتنی

مزیت اجرای وال‌پست در سازه

مهم‌ترین مزیت اجرای وال‌پست در اسکلت بتنی، انتقال فشار‌های وارده از دیوار به اسکلت سازه است. اجرای وال‌پست در اسکلت بتنی یا فلزی و همچنین در سازه‌های شهری، اهمیت زیادی پیدا کرده‌ است. در زمان قدیم تصور بر این بود که به هنگام زلزله، عملکرد مناسب اجزای اصلی سازه، شرط اصلی کاهش خسارت بر اثر زلزله است. اما در حال حاضر، مهندسان به این نتیجه رسیدند که عامل مهم و مؤثر حفظ سازه در برابر نیرو‌های وارده، بکار بردن وال پست است که میزان خسارت‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 

 

در‌واقع وال‌پست با توزیع نیروهای وارده در جهات مختلف مانع از اعمال فشار به یک بخش سازه می‌شود. در زمان وقوع زلزله، سیل یا طوفان، اسکلت ساختمان دچار تنش می‌شود که باعث جابجایی مرکز سختی سازه خواهد شد. اگر میزان تنشی که به سازه و یا دیوارها وارد می‌شود، بیش‌تر از مقاومت دیوار باشد، آسیب جدی به بار خواهد آورد. اجرای وال‌پست در سازه، سطح مقاومت دیوار را افزایش داده و میزان خرابی در برابر فشار‌‌های وارده را کاهش می‌دهد.

 

تفاوت اجرای وال‌پست در اسکلت بتنی با اسکلت فلزی

شرکت نیک تابان دز تولید کننده قطعات پیش ساخته بتنی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *