انواع دیوار پیش ساخته

امروزه استفاده از فناوری  در حوزه های مختلف، رشد و گسترش چشمگیری پیدا کرده اند. حوزه عمران و ساختمان نیز متاثر از این جریان، با استفاده از جدیدترین فناوری ها و به منظور تسریع در فرایند ساخت و ساز و ارتقای ایمنی و استحکام سازه ها بهره گرفته است. یکی از روش هایی که با استفاده از فناوری و به منظور تسریع ساخت و ساز با استقبال زیادی موجه شده است، استفاده از دیوارهای پیش ساخته است. 

انواع دیوار پیش ساخته

انواع دیوار پیش ساخته در ابعاد مختلف و با استفاده از متریال متفاوت در کارخانه به شکل آماده تولید شده و سپس برای قرار گیری و تنظیم در جای مناسب، به محل مورد نظر، انتقال پیدا میکنند. استفاده از دیوارهای پیش ساخته علاوه بر سرعت بخشیدن به فرایند ساخت و ساز، در هزینه نیز صرفه جویی به عمل می آورند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با انواع دیوار پیش ساخته و کاربردهای آن آشنا کنیم.

دیوار پیش ساخته بتنی

دیوارهای پیش ساخته بتنی، متداول ترین و پر مصرف ترین نوع از دیوارهای پیش ساخته به شمار می آیند. از آنجایی که این دیوارها  با ریختن بتن در قالب و گیرش آن ساخته می شوند پس بتن مصرفی در ساخت آنها باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. نیک تابان دز برای ساخت بتن  از مواد اولیه  زیر استفاداه میشود:

 

  1. سیمان
  2. میلگرد
  3. سنگریزه
  4. آب
  5. افزودنی  هایی  جهت  استحکام هر چه بیشتر بتن

پس از تولید، دیوارهای بتنی  به محل پروژه منتقل و سپس، در مکان مورد نظر نصب شده، تا ساختار سازه را تشکیل دهند. دیوارهای بتنی در ساخت ویلا، دیوارهای محوطه و ساختمان ها، سوله ها، کارخانه جات، سردخانه ها، انبارها و غیره به کار برده می شوند. از مزایای این سازه های بتنی می توان موارد زیر را برشمرد:

دیوار پیش ساخته ساندویچ پانل

ساندویچ پانل دیواری پیش ساخته است که از دو ورق و لایه ای عایق بین آن ها ساخته می شود. یکی از این ورق ها را آلوزینک و دیگری را گالوانیزه تشکیل میدهد که لایه ای عایق بین آن ها قرار می گیرد. جنس ورق عایق از فوم تشکیل می شود. این دیوارهای پیش ساخته که میتوان آنها را سازه هایی جدید تلقی کرد از مزایایی برخوردارند که در زیر به آن ها اشاره شده است:

از ساندویچ پانل در ساخت اماکنی همانند سوله ها، انبارها، سردخانه¬ها، کانکس ها، اتاق عمل، آزمایشگاه ها، برای پوشش دهی دیوار در ساختمان های پیشساخته و غیره استفاده میشود.

انواع دیوار

دیوار پیش ساخته کناف

این نوع سازه های پیش ساخته از جنس گالوانیزه ساخته می شوند که روکش هایی گچی یا سیمانی سطح آن ها را می پوشاند. برای پر کردن درز بین این صفحات از بتونه درزگیری استفاده شده که باعث ایجاد سطحی صاف و یکدست میشود. دو روش سازه ای و غیر سازه ای در اجرا و نصب این نوع دیوارهای پیش ساخته به کار می رود. این دیوارها در تفکیک فضاهای مختلف در اماکنی همانند رستوران ها، اداره، شرکت ها و غیره به کار می رود. دیوارهای کناف از مزایای زیر برخوردارند:

دیوار پیش ساخته یونولیتی

این نوع دیوارهای پیش ساخته از ماده اولیه فوم پلی استایرن یا یونولیت ساخته می شوند. سه لایه اصلی به نام های پلی استایرن، شبکه فلزی و لایه سطحی تشکیل دهنده این دیوارهای پیش ساخته هستند. برای ایجاد لایه سطحی در این سازه ها از موادی همانند گچ، بتن و غیره استفاده میشود. این دیوارها نیز همانند موارد قبلی از مزایایی برخوردارند که در زیر به آن ها اشاره شده است:

این سازه های پیش ساخته در مصارفی همانند ساخت ماکت ها، درب و پنجره، عایق بندی بخش های مختلف ساختمان، دکوراسیون، سقف های تیرچه یونولیتی و غیره استفاده می شوند.

دیوار پیش ساخته گچی

نوع دوم از دیوارهای پیش ساخته، دیوارهای گچی هستند. این سازه های پیش ساخته از ترکیب گچ، آب و الیاف تولید می شوند. نوع گچی که برای ساخت این دیوارها به کار می رود با نوع معمولی متفاوت بوده و دانه های ریزتری دارد. در کارخانه، مواد اولیه این بلوک های گچی را در قالب های مکعبی می ریزند و پس از سخت شدن به شکل مکعب درمی آیند. این بلوک های مکعبی را در محل پروژه ها، کنار هم قرار می دهند تا به یک دیوار یکدست تبدیل شود. 

این دیوارها را می توان بر اساس نیاز برش داده و در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار داد. یکی از ویژگی های این بلوک های گچی آن است که در برابر رطوبت، صدا و حرارت عایق های مقاومی هستند. از این رو می توان آن ها را برای قسمت های مختلف ساختمان از جمله آشپزخانه ها، سرویس های بهداشتی، حمام، دیوارهای بیرونی، دیوارهای غیرباربر، روکش دیوارها و غیره مورد استفاده قرار داد.


شرکت نیک تابان دز، تولیدکننده قطعات پیش ساخته بتنی 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *