بتن مگر

بتن مگر چیست؟

اگر در رشته‌های عمران و معماری یا ساختمان درس خوانده باشید می‌‌دانید که بتن انواع مختلفی دارد و این انواع مختلف هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. معمولاً اصطلاحاتی مانند بتن‌های سبک و سنگین، بتن الیافی یا بتن مسلح به گوشتان خورده است که هرکدام متناسب با ویژگی خاصی که دارند تعریف شده‌اند. بتن مگر اصطلاحاً همان بتن آماده‌سازی است.

 

بتن مگر یکی از فرمولاسیون‌های متفاوت بتن است که در آن سیمان با عیار کم استفاده می‌شود. زمانی که برای احداث یک ساختمان یا بنا، محلی را خاک‌برداری می‌کنند برای این که زمین خاک‌برداری شده را برای آرماتوربندی و صفحه‌گذاری آماده کنند از بتن مگر استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید در مورد بتن مگر با جزییات دقیق‌تری بدانید پس با ما همراه باشید.

ترکیبات بتن مگر با دیگر بتن‌ها چه تفاوتی دارد؟

ترکیب اصلی بتن ثابت است. وقتی آب و سیمان و سنگ‌دانه‌ها را مخلوط کنیم چیزی که به دست می‌آید بتن است، اما انواع آن برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. حالا فکر می‌کنید با این توضیحات بتن مگر در کجا استفاده می‌شود؟ 

 

گفتیم که در ترکیب بتن مگر از سیمان با عیار کم استفاده می‌کنند، اما هم‌زمان آب بیشتری هم به ترکیب آن اضافه می‌شود. به همین دلیل روانیِ آن باعث چسبندگی زیاد آن خواهد شد و در نهایت بتن آماده شده مانند دیگر بتن‌ها در خاک نفوذ نمی‌کند. به عبارتی با خاک ترکیب نمی‌شود. در واقع اصلی‌ترین کار بتن مگر این است که فاصله بین خاک و دیگر مصالح را پر کند. به طور معمول وقتی خاک در کنار ترکیب بتن قرار بگیرد آب آن را جذب می‌کند و اصطلاحاً سیمان را خشک می‌کند. اما خاک نمی‌تواند آب بتن مگر را جذب کند و به کیفیت آن هیچ صدمه‌ای وارد نمی‌شود. درستی  کار بتن مگر در همین نکته‌ی مهم خلاصه می‌شود. 

بتن مگر چیست

کاربرد بتن مگر در مرحله خاکبرداری

همان‌طور که در بالا خواندید اصلی‌ترین کار بتن مگر برای پی‌ریزی است. کاربرد دیگری که بتن مگر دارد این است که با استفاده از آن فونداسیون ریخته شده را ترمیم و تراز و همگن می‌کنند. در کارهای ساختمانی اشتباه در محاسبات خاک‌برداری کم نیست و یکهو به خودتان می‌آیید و می‌بینید کلی خاک‌برداری کرده‌اید، اما زمین تراز نیست. جای کندن بیشتر هم که ندارد. با چه چیزی می‌توان این اشتباه را اصلاح کرد؟ بله، با بتن مگر می‌شود آن را تراز کرد.

 
هم‌چنین خیلی از زمین‌ها به دلیل ترکیباتی که با سنگ‌دانه‌ها یا پوکه‌های سنگی دارند، قابلیت بارگذاری خود را از دست مي‌دهند. استفاده و ریختن بتن مگر در این زمین‌ها آن‌‌ها را برای احداث ساختمان آماده‌تر می‌کند.

مزایای بتن مگر در بتن ریزی 

بتن مگر از فونداسیون حفاظت می‌کند. خاک پر از حشرات موذی گوناگون است که در طی سال‌ها می‌توانند از پی به ساختمان نفوذ کنند. بتن مگر مانند یک لایه محافظ اجازه ورود هیچ گونه حشراتی به فونداسیون نمی‌دهد. لایه‌های عایق مانند قیر یا محافظ‌های پلاستیکی که معمولاً برای فونداسیون استفاده می‌کنند طی سال‌ها و با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و هیچ وقت سد محکمی برای محافظت از ساختمان نیستند. 

 

به همین علت است که حتی اگر ساختمان با این دو مورد هم عایق شده باشد، بعد از سال‌ها زیر هجوم حشرات است. اگر قصدتان بساز و بفروش است یا می‌خواهید ساختمان را برای خودتان نگه دارید، در هر دو حالت به مشکل برخواهید خورد.

 

 بتن مگر در جاده‌سازی و راه‌سازی

 در همه جاده‌هایی که اصولی ساخته می‌شوند، به‌طورکلی در راه‌سازی و جاده‌سازی بتن مگر اصلی‌ترین ترکیبی است که برای مستحکم‌ سازی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. در راه‌سازی هم لایه‌ای که بین خاک و دیگر ترکیبات قرار می‌گیرد بتن مگر است. تنش‌ها و فشارهایی که در طول زمان به آسفالت وارد می‌شود می‌تواند جاده را بر روی خاک ناامن کند. این لایه بتن در واقع قوی‌ترین لایه برای مستحکم‌سازی راه‌ها و جاده‌‌هاست. 

بتن آماده دزفول

بهترین روش اجرای بتن ریزی با مگر 

برای این که بتوانید از بتن مگری که استفاده می‌کنید، بهترین بهره‌وری را داشته باشید بایستی نکاتی را رعایت کنید. چرا که عدم تهیه اصولی این بتن می‌تواند نقطه‌ ضعف‌هایی به آن وارد کند و در نهایت آن عملکرد مورد نظر از بتن مگر به وجود نیاید. از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام تهیه بتن مگر در نظر داشته باشید این است که برای درست کردن بتن مگر از بتونیر استفاده کنید. هم‌چنین خاکی که روی آن بتن مگر ریخته می‌شود می‌تواند درصد قابل‌توجهی از آب بتن را جذب و آن را پوکه کند. 

 

اما اگر سطح خاک را آب‌پاشی و مرطوب کنید اجازة جذب آب به خاک نخواهید داد و خللی در کیفیت بتن مگر ایجاد نمی‌شود. در ادامه وقتی کار بتن‌ریزی بتن مگر به اتمام رسید بایستی تا ده ساعت سطح آن را مرطوب نگه دارید. اگر بخواهید مرحلة بعد را روی بتن مگر اعمال کنید باید ۲۴ ساعت از بتن‌ریزی گذشته باشد تا مقاومت لازم برای بارگذاری را به دست آورد. همه‌ی نکات را با ظرافت در مورد بتن مگر رعایت کنید تا او هم چهره‌ی قدرتمندش را به شما نشان دهد.

 

نیک تابان دز  تولید کننده قطعات پیش ساخته بتنی 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *