بتن آرمه یا بتن مسلح

بتن آرمه یا بتن مسلح

بتن آرمه که به آن بتن مسلح نیز گفته می‌شود، در بخش مهندسی سازه کاربرد زیادی دارد. امروزه در ساخت واحد‌های تجاری و یا مسکونی، از بتن آرمه به جای پروفیل‌های فولادی استفاده می‌شود. دلیل این امر وجود تقویت‌کننده‌ای به نام میلگرد در بتن مسلح است.

منظور از بتن آرمه چیست؟

بتن آرمه همان بتن معمولی است که با یک ماده مرکب تقویتی  (معمولاً میلگرد)، ترکیب شده تا مقاومت کششی بالاتری داشته باشد. علت اضافه شدن میلگرد به بتن، این است که از وارد شدن کشش فشار به بتن و ترک‌خوردگی و شکست ساختاری آن جلوگیری شود.

عواملی که باعث مقاومت بیشتر بتن مسلح یا بتن آرمه هستند.

اگر هدف از ساخت و ساز دوام و استحکام  آن است، تقویت‌کننده بتن مسلح یا همان آرماتور، باید ویژگی‌هایی  از جمله موراد زیر را دارا  باشد:

تفاوت بتن معمولی و بتن مسلح

بتن معمولی، از ملات و سنگدانه تشکیل شده که خود سنگدانه، متشکل از شن و ماسه است. ملات نیز متشکل از آب و سیمان است که باعث به‌هم چسبیدن سنگدانه‌ها می‌شود. از آنجایی که بتن مقاومت کششی پایینی دارد، از میلگرد فولادی برای تقویت آن استفاده می‌شود که به آن، بتن آرمه گفته می‌شود. بنابراین تفاوت بتن مسلح با بتن معمولی، در تقویت‌کننده است که باعث می‌شود هم مقاومت کششی و هم فشاری، به اندازه قابل قبولی افزایش یابد.

انواع بتن آرمه 

اشاره کردیم که برای تقویت بتن معمولی، معمولا از میلگرد استفاده می‌شود. اما بتن علاوه  بر میلگرد، میتواند با موراد دیگری نیز مسلح شود.  که  در ادامه به انواع  آن میپردازیم:

1_ بتن مسلح به میلگرد

یکی از رایج‌ترین روشهای ساخت بتن آرمه، ترکیب شدن بتن معمولی با آرماتور یا میلگرد است. جنس اغلب میلگرد‌های مورد استفاده، از فولاد و از نوع عاجدار، رزوه‌دار می‌باشد که باعث پیوند بهتر آن با بتن می‌شود. بدلیل بالا بودن مقاومت فشاری بتن و پایین بودن مقاومت کششی، از میلگرد (مقاومت کششی بالا) استفاده می‌شود تا در‌ نهایت به ساخت یک مصالح ساختمانی قوی منجر می شود.

 

2_ بتن پیش‌تنیده

برای ساخت پل با دهانه زیاد، سیلو‌ها، تیر‌ها و سیستم‌های فونداسیون، نمی‌توان از بتن آرمه معمولی استفاده کرد. در این مواقع باید از بتن پیش‌تنیده بهره برد. نحوه کار بدین صورت است که در طول تولید، یعنی قبل از اینکه بار خارجی اعمال شود، فشار اولیه‌ای توسط تاندون صورت می‌گیرد. اعمال فشار از این جهت است  که تنش‌های ناشی از بار‌گذارهای آتی، متعادل گردد.

3_ بتن پس‌تنیده

در این روش بعد از قرار گرفتن کابل‌ها درون غلاف محافظ، داخل قطعه مد‌نظر قرار می‌گیرند تا بتن‌ریزی انجام شود؛ کابل‌ها زمانی کشیده می‌شوند که بتن از نظر مقاومت فشاری، کامل شود.

انواع بتن آرمه

4_ بتن مسلح با عایق ماندگار یا ICF

نوع دیگری از قالب بتن که برای ساخت بتن مسلح استفاده می‌شود. این قالب نسبت به هزینه پایین، عایق حرارتی و صوتی  بسیار خوبیست.

5_ بتن مسلح پیش‌ساخته

بتن مسلح پیش‌ساخته همانطور که از اسمش پیداست یک محصول از قبل تولید شده در کارخانه است که توسط ریخته‌گری بتن، قالب‌ریزی شده و سپس در یک محل تحت کنترل و نظارت، تولید می‌شود تا در‌نهایت به محل مورد نظر منتقل و در جای مناسب قرار گیرد.

6_ بتن تقویت شده با الیاف

میتوان با الیاف، بتن آرمه را تقویت نمود که باعث بالا رفتن عملکرد در جذب انرژی می‌شود. الیاف فولادی یکی از رایج‌ترین موارد استفاده شده است که ترک‌خوردگی در ملات و بتن را کاهش می‌دهد. این آرماتور علاوه بر بتن معمولی، بیشتر در شاتکریت استفاده می‌شود. بهتر است بدانید از بتن تقویت شده با الیاف، برای روسازی، ستون‌ها، کف‌های همکف، فونداسیون و… استفاده می‌کنند.

بتن آماده قیمت

کاربرد بتن آرمه یا بتن مسلح 

در مورد کاربرد‌های‌ بتن مسلح، همانطور که در بالا نیز اشاره شد، می‌توان به چند مورد توجه ویژه‌ای داشت؛ از‌جمله: 

مزایای استفاده از بتن مسلح

در حالیکه بتن آرمه در مقایسه با سازه‌های دیگر، وزن زیادی دارد و زمان بیشتری برای گیرش بتن، صرف می شود و امکان بهره‌برداری  از آن در مدت زمان کم وجود ندارد اما مزایای آن باعث چشم پوشی از موارد یاد شده می شود. مواردی مانند:

شرکت نیک تابان دز تولید کننده قطعات پیش ساخته بتنی 

4 دیدگاه دربارهٔ «بتن آرمه یا بتن مسلح»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *