لوله بتنی

استفاده از لوله بتنی بهتر است یا کالورت بتنی؟

لوله ها در انواع و ابعاد مختلفی ساخته می شوند. مصالحی که در ساخت این محصولات استفاده می شود ممکن است از بتن، فولاد، پلی اتیلن و سایر مواد و فلزات دیگر باشد. قطر لوله ها می تواند از چند میلیمتر تا چند متر باشد. دو نوع متداول لوله ها که برای هدایت جریان آب در محیط ها و زمین های مختلف استفاده می شود، لوله بتنی و کالورت بتنی است. این دو نوع لوله که از نظر مصالح و مواد ساخته شده مشابهی ساخته می شود، از نظر کاربردها می تواند متفاوت باشد.

لوله بتنی چیست؟

لوله بتنی همان طور که از نام آن مشخص است، از بتن مرغوب ساخته می شود. این نوع لوله ها کاربردهای مختلفی دارند، بطوریکه  در  پروژه های مختلف از آنها استفاده می شود. لوله های بتنی به دو نوع ساده و مسلح تقسیم میشوند. لوله های بتنی ساده از ماده اولیه بتن ساخته شده و قطر و ابعاد مشخصی دارند.

 

در ساخت لوله های بتنی مسلح، علاوه بر بتن از سنگدانه و فولاد نیز استفاده می شود. به طوری که میله های فولادی همانند میلگرد به صورت پیچ در پیچ در قسمت های مختلف بتن کار گذاشته می شود. این کار باعث افزایش استحکام لوله در برابر عوامل جوی و سایر خطرات محیطی می شود و مقاومت آن را بسیار افزایش می دهد. لوله بتنی عمدتاً در کارخانه و به شکل آماده تولید می شوند که به آن لوله بتنی پیش ساخته هم گفته می شود.

لوله بتنی یا کالورت بتنی

مزیت استفاده از کالورت بتنی نسبت به لوله بتنی

کالورت بتنی در برابر تنش های محیطی از قبیل رانش زمین و زمین لرزه و همچنین تغییرات آب و هوایی از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین اجرای پوشش های کامپوزیتی روی کف و دیواره های کالورت بتنی امکان پذیر است. به طوری که می تواند باعث جلوگیری از ساییدگی و نفوذپذیر شدن سازه بتنی شود.


لوله های بتنی نسبت به کالورت استحکام کمتری دارند و از این رو برای بارگذاری و اعمال بار مناسب نیستند. در ساخت کالورت ها از رشته های آرماتور استفاده می شود که ظرفیت تحمل بار حاصل از ساخت جاده و عبور و مرور وسایل نقلیه را بسیار افزایش می دهد. از این رو، در اجرای مسیرهای جریان آب در دشت ها و مراتع، جهت کاستن شدت و سرعت روانآب های حاصل از سیلاب و اجرای عملیات جاده و ریل سازی، از کالورت بتنی پیش ساخته استفاده می شود.


علاوه بر مزیت استحکام و باربر بودن کالورت های پیش ساخته نسبت به لوله های بتنی؛ امتیاز دیگر کالورت امکان ساخت در ابعاد بزرگتر نسبت به لوله بتنی است. شرکت نیک تابان دز کالورت های  بتنی پیش ساخته را تا ابعاد 250 در 250 سانتی متر، داخل به داخل کالورت تولید می کند. این محصول در کارخانه زیرنظر تکنسین فنی و با استفاده از  بخار و حوضچه های آب، جهت عمل آوری و افزایش استحکام قطعات ساخته می شوند.

لوله بتنی پیش ساخته در کجا کاربرد دارد؟

لوله های بتنی قابلیت استفاده در بسیاری از پروژه ها به منظور هدایت جریان آب را دارند. در ادامه به مهم ترین کاربرد این نوع لوله ها اشاره می کنیم.

 

1_ لوله های بتنی فاضلاب

در شبکه فاضلاب شهری از لوله های بتنی برای انتقال آب فاضلاب از شهرها به نقاط دوردست استفاده می شود. این لوله ها با وجود ویژگی هایی از قبیل زنگ نزدن، عدم خمیدگی و تغییر شکل، نسوختن و مقاومت بالا سال های طولانی است که در سیستم فاضلاب شهرها و حتی روستاها از آن استفاده می شود.

 

2_ تخلیه جریان سیلاب

از دیگر کاربردهای لوله بتنی، استفاده از آن برای تخلیه روان آبها و حتی جریان سیل است. در برخی از مناطق کشور که با خطر وقوع سیل بیشتر روبرو هستند، لوله های بتنی در نقاط مختلف کار گذاشته می شود. این لوله ها با قطر زیاد خود جریان آب حاصل از سیلاب و بارش های شدید را به دشت ها و مراتع پیرامون هدایت می کنند. به دلیل آن که سیلاب ها سرعت و شدت بسیار زیادی دارند، این لوله ها در مقاومت و استحکام بالایی تولید می شوند.

 

3_ قابلیت نصب در زیر سازه  مورد نظر 

در برخی از پروژه های عمرانی مانند جاده و ریل سازی به منظور عبور از روی رودخانه و جوی های کوچک از لوله های بتنی استفاده می شود. این لوله ها کمک میکند، آب از درون آن ها جاری شده و بالا و روی آن نیز، عملیات راه و جاده سازی ادامه پیدا کند.

مزایای لوله های بتنی و کالورت نسبت به سایر لوله ها

لوله های بتنی از مزایای قابل توجهی برخوردارند که باعث شده است در پروژه های فراوانی از این لوله ها به منظور هدایت جریان آب استفاده شود. این مزایا شامل موارد زیر می شود:

 

1- ضد حریق بودن لوله ها

لوله های بتنی به دلیل مصالح مورد استفاده در آن دچار آتش سوزی نمی شوند. این مزیت مهم سبب استفاده از آن در پروژه هایی می شود که احتمال آتش سوزی در محیط وجود دارد.

 

2_ ارزان تر بودن

لوله های بتنی نسبت به سایر انواع لوله ها ارزان تر بوده و خرید آن ها به صرفه تر است.

 

3_ سازگاری با محیط زیست

لوله های بتنی از مواد و مصالحی ساخته شده اند که کمترین اثر مخرب روی محیط زیست بر جای میگذارد. از این رو استفاده از آنها در بلند مدت باعث آسیب به محیط زیست نمی شود.

 

4_ استحکام و مقاومت بالا

شاید مهم ترین مزیت لوله های بتنی نسبت به دیگر انواع لوله، مقاومت و استحکام بالای آن باشد. ساختار این لوله ها با وجود مصالح مقاوم باعث شده است که استفاده از آن ها با وجود عوامل بیرونی تخریب کننده، سالهای طولانی دوام بیاورد. 

 

5_ نصب آسان

 

پیش ساخته بودن این لوله ها باعث می شود که حمل آن ها تا محل پروژه و نصب آنها آسان بوده و نیاز به طی کردن پروسه ی زیادی نداشته باشد.

همانطور که پیش از این اشاره شد، استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی علاوه بر کارایی، سازگاری با محیط زیست، سادگی در نصب، اجرا و استفاده ی مشتری نسبت به سایر مواد، از نظر هزینه هم برای مشتری مقرون به صرفه تر است. همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم استفاده از کالورت بتنی پیش ساخته نسبت به لوله های بتنی به دلیل استحکام بالا و بارگذاری آسان بسیار گزینه مناسب تری هستند

 

از دیگر مزایای استفاده از کالورت بتنی نسبت به لوله های بتنی گرد تولید آنها در ابعاد و اندازه های بزرگ تر با توجه به نیاز فنی پروژه است. شرکت نیک تابان دز با بیش از 17 سال سابقه در تولید قطعات پیش ساخته و اجرای پروژه های عمرانی آماده ی تولید محصولات با کیفیت، مطابق آیین ها و استانداردهای رسمی کشور در ساخت و اجرا، برای شما مشریان گرامی می باشد. جهت سفارش محصول و اطلاع از قیمت محصولات با نیروهای فروش ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *