مارکر بتنی پیش ساخته

مارکر بتنی پیش ساخته، کاربرد + قیمت

مارکر بتنی که به نام تیرک شناسایی نیز معروف است، برای مرزبندی و هشدار دادن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مارکر‌ها همانگونه که از نامشان مشخص است، از بتن ساخته می‌شوند. به‌این‌صورت که در قالب‌های فلزی با ابعاد مورد نظر بتن‌ریزی می‌شود و مارکر بتنی تولید می‌شود. بتنی که برای تولید مارکر بتنی پیش ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای عیار 400 است و کلیه مراحل عمل‌آوری و ویبریشن را به صورت استاندارد در کارخانه تولید کننده طی کرده است. 

 

 

در این مقاله قصد داریم در مورد کاربرد مارکر بتنی پیش ساخته صحبت کنیم، اما قبل از آن کمی می خواهیم بدانیم مارکر بتنی چیست؟ پس تا انتها همراه ما باشید.

مارکر بتنی چیست؟

مارکر بتنی پیش‌ ساخته به طور عمده برای کمک به مکان‌یابی و شناسایی کابل‌های برق و سایر خدمات تاسیساتی که در زیر زمین مدفون هستند، استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین می‌توانند برای علامت‌گذاری مرزها و سایر نقاط مرجع بکار روند. مارکر بتنی یا تیرک شناسایی از بتن پیش‌‌ساخته تولید می‌شود که مطابق با استانداردهای خاصی است. این مارکرها در طیف وسیعی از اندازه‌های استاندارد در دسترس هستند. البته می‌توان آن‌ها را با هر اندازه دلخواه تولید کرد.

 

در یک تعریف دیگر می‌توان گفت تیرک شناسایی یک نشانگر فیزیکی است که شروع یک مرز زمینی یا تغییر در یک مرز، به‌ویژه تغییر جهت یک مرز را مشخص می‌کند. در گذشته که مارکرهای بتنی وجود نداشت از ستون‌های سنگی، چوبی و … برای نشانه‌گذاری استفاده می‌کردند.

نقشه مارکر بتنی

کاربرد مارکر بتنی پیش ساخته چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، کاربرد مارکر بتنی پیش ساخته برای شناسایی و مکان‌یابی تاسیساتی مثل فیبر نوری، لوله‌های نفت، لوله‌های انتقال آب، کابل‌های برق و تاسیسات دیگری که در زیر زمین مدفون شده‌اند، است. با توجه به نوع تاسیساتی که از زیر زمین عبور کرده است، مارکرهای بتنی با رنگ مشخصی، رنگ‌آمیزی می‌شوند. 

 

به عنوان مثال مارکرهای قرمز، نشان‌دهنده عبور فیبر نوری هستند، مارکرهای زرد، لوله‌های انتقال نفت و گاز را مشخص می‌کنند و مارکرهای آبی به لوله‌های انتقال اشاره دارند. 

 

فاصله بین دو مارکر معمولا یک کیلومتر در نظر گرفته می شود و بر روی آن‌ها توضیحاتی در مورد نوع تاسیسات، متراژ و اطلاعات دیگر درج می‌شود. شرکت نیک تابان دز با ۱۶ سال سابقه طراحی و تولید انواع سازه‌های بتنی، مارکرهای بتنی پیش‌ساخته را با بهترین کیفیت تولید می‌کند.

مشخصات مارکر بتنی پیش ساخته

مارکرهای بتنی معمولا دارای ابعاد قاعده بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر هستند و ارتفاع آن‌ها بین یک تا دو متر است. همچنین سطح مقطع این نشانگرها هرچه به سمت نوک آن پیش می‌رود، کوچکتر می‌شود. در پاره‌ای مواقع به مارکرهای بتنی پیش ساخته، تست پوینت می‌گویند. زیرا یک کاربرد مارکر بتنی پیش ساخته، دسترسی به خطوط لوله و کابل‌ها و انجام آزمایش بر روی آن‌هاست.

 

جنس بدنه مارکرهای بتنی از بتن مسلح با عیار 400 کیلوگرم در متر مکعب ساخته می‌شود. نسبت آب به سیمان بتن مورد استفاده برای تیرک‌های شناسایی، بین ۰.۴ تا ۰.۴۵ است که به همراه روان‌کننده کربوکسیلاتی استفاده می‌شود. همچنین رده بتن مصرفی برای ساخت مارکر بتنی، (C25 (250 kg/cm2 است و میلگرد (AIII (4200 kg/cm2 در آن بکار می‌رود. بتن تیرک شناسایی باید حداقل ۵ روز قبل از بارگیری عمل‌آوری شود تا مقاومت لازم جهت جابجایی و نصب را داشته باشد.

علت نصب مارکر بتنی پیش ساخته چیست؟

در سال‌های گذشته، بسیاری از خطوط آب، نفت و گاز، مخابرات و … که از زیر زمین عبور داده شده بودند، در اثر اجرای پروژه‌های جدید در نزدیکی یا بر روی آن‌ها، آسیب می‌دیدند و علاوه‌بر قطعی این خطوط، موجب خسارات سنگینی می‌شدند. به عنوان مثال وقتی یک بیل مکانیکی در حال گودبرداری بود، بدون اینکه مطلع باشد، به خط لوله انتقال آب آسیب می‌زد و آن را قطع می‌کرد. 

 

به همین دلیل و برای جلوگیری از آسیب‌دیدن کابل‌های برق و مخابرات و خطوط انتقال سیالات که در زیر زمین قرار دارند، در بالای مسیر اجرای پروژه و بر روی سطح زمین از مارکرهای بتنی استفاده شد که به دیگران هشدار می‌داد، مراقب این خطوط و کابل‌ها باشند. همچنین دیگر کاربرد مارکر بتنی پیش ساخته این است که برای پیدا کردن این خطوط و کابل‌ها به عنوان یک راهنما عمل می‌کند و می‌توان به سرعت و در کوتاه‌ترین زمان، به مسیر خط پروژه دسترسی پیدا کرد و تغییرات مورد نیاز یا تعمیرات لازم را انجام داد.

توليد قطعات بتني

تاریخچه مارکر بتنی

قدیمی‌ترین تیرک شناسایی شناخته‌شده، در استان جیانگ سو چین و مربوط به سال ۱۲ پس از میلاد است. بر روی این کتیبه نوشته شده است: «منطقه دریایی از خلیج Jiaozhou تا شرق بخش Guixan متعلق به Langya Shire و آب‌های جنوب بخش Guixan در شرق مدخل رودخانه Guanhe متعلق به Donghai Shire است.»

 

در تایلند باستان، تیرک‌های شناسایی که از جنس سنگ هستند، محدوده معبد بودایی را مشخص می‌کردند. در برخی موارد، آن‌ها دارای کتیبه‌هایی هستند که تاریخ معبد را بازگو می‌کنند. نمونه‌ای از مارکرها در مصر باستان، ستون‌های مرزی آخناتون بودند که محدوده شهر مقدس آخات-آتن را که توسط آخناتون به عنوان مرکز فرقه مذهبی آتن پایه‌گذاری شده بود، مشخص می‌کردند.

 

در دین روم باستان، خدای ترمینوس به عنوان خدای حامی نشانگرهای مرزی پرستش می شد. همچنین نوما پومپیلیوس اولین قانون رومی را وضع کرد که براساس آن سنگ‌های مرزی در اطراف املاک خصوصی وجود داشت و برای هرکسی که در جابجایی این سنگ‌ها مقصر شناخته می‌شد، حکم اعدام صادر می‌شد.

 

شرکت نیک تابان  دز  تولید کننده قطعات پیش ساخته بتنی 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *