بلوک aac

بلوک aac و تفاوت آن با سایر بلوک ها

بلوک aac یا همان Autoclaved Aerated Concrete  یک نوع بلوک گازی یا در واقع بتنی هوادار اتوکلاو شده است که به اختصار aac نامیده می‌شود. این نوع بلوک به دلیل متخلخل بودن بسیار سبک بوده و کاربرد گسترده‌ای در سراسر جهان دارد. در اغلب موارد از این بتن برای ساخت  ساختمان‌های مسکونی، اداری، بیمارستان‌ها و واحد‌های صنعتی استفاده می‌شود. بلوک aac را در تمام اجزای یک ساختمان از سقف و کف گرفته تا دیوارها می‌توان  استفاده کرد. 

 

در این مقاله ابتدا نگاهی به تاریخچه ی پیدایش بلوک aac می کنیم، سپس تعریف دقیقی از آن را ارائه می دهیم. در ادامه نیز شما را با ویژگی ها، مزایا و معایب بلوک های aac  آشنا می کنیم، در نهایت نیز به نحوه ی استفاده و اجرای این نوع بلوک ها می پردازیم. با ما همراه باشید…

بلوک aac چیست؟

برای تولید بلوک هبلس از مواد اولیه موجود در طبیعت استفاده می‌شود که به سادگی قابل بازیافت و برگرداندن به چرخه تولید هستند. در مواد اولیه اکثر بلوک‌های AAC از سیمان، آهک و پودر آلومینیوم استفاده شده است. البته تولید کنندگان مختلف ممکن است مواد دیگری را نظیر خاکستر بادی و ماسه سیلیسی به میزان خیلی کم در تولید آن‌ها بکار ببرند. اما به طور معمول مواد اولیه تولید بلوک AAC شامل موارد زیر می‌شود.

این بلوک ها در نتیجه مخلوط کردن و پخت مواد اولیه تولید می‌شوند. در فرایند تولید این آجر‌ها یک واکنش بین آهک، سیمان، خاکستر بادی و آلومینیوم صورت میگیرد. نتیجه این واکنش آزاد شدن گاز هیدروژن و ایجاد میلیون‌ها سلول هوای کوچک است.  در فرایند تولید این بلوک مواد اولیه را در قالب ریخته و بعد از پف کردن آن‌ها را از قالب خارج می‌کند و در ابعاد دلخواه می‌برند. سپس آن را در اتوکلاو با حرارت 200 درجه سانتیگراد عمل می‌آورند.

ویژگی‌‌های بلوک aac

ویژگی‌‌های منحصر به فردی در بلوک aac است که موجب استقبال گسترده از آن در این مدت کم شده است. ویژگی‌‌هایی که هم استفاده از این محصول را آسان می‌سازد و هم کیفیت سازه‌های ساخته شده را تضمین می‌کند. در ادامه با مهم ترین ویژگی های بلوک aac آشنا می شویم:

ابعاد بلوک هبلکس یا بلوک aac

ابعاد این بلوک‌ها به گونه‌ای است که با استفاده از یک متر مکعب بلوک هبلکس با ضخامت 10 می‌توانید ده متر مربع دیوار بکشید. این ده‌ متر دیوار شامل 66 عدد بلوک  با ضخامت 10 می‌شود. یک تریلی 18 چرخ می‌تواند هر بار حدود 36 متر مکعب بلوک به همراه 900 کیلوگرم چسب حمل کند. یعنی شما می‌توانید با صرف کمترین انرژی میزان زیادی از این بلوک‌ها را حمل کنید. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم حجم یک بلوک AAC به ضخامت 10 معادل بیست آجر فشاری است.

معایب بلوک aac

بلوک بتنی هوادار که به آن بلوک aac نیز گفته می‌شود، علاوه بر مزایای زیادی که قبلا به‌طور مفصل درباره آن‌ها صحبت کردیم معایبی نیز دارد. معایب بلوک aac که یک نوع بلوک جدید با درصد بالایی از هوا است شاید بیشتر از مزایای آن نباشد اما نیاز به توجه دارد: 

1_ هزینه و قیمت بالای بلوک acc

باوجود اینکه وزن پایین بلوک‌های aac هزینه حمل و نقل آن‌ها را کاهش می‌دهد، اما همچنان قیمت بالای خرید این بلوک‌ها یک معضل برای ساختمان ساز‌ی است. همین موضوع باعث شده تا مصرف آنها کاهش یابد. علاوه بر این در بسیاری از کشور‌ها  تعداد کم کارخانه‌ های تولید کننده این بتن سبب فاصله زیاد بین این کارخانه‌ها و محل ساخت و ساز شده است.

 

2_ استحکام نسبتا کم بلوک aac

بلوک هوادار اتوکلاو شده از مقاومت و استحکام خوبی برخوردار است اما نه به اندازه بتن معمولی! طبق تحقیقات استحکام بلوک aac کمتر از بتن معمولی است.

 

3_ نا آشنایی با بلوک aac

در بسیاری از مناطق جهان همچنان استفاده از بلوک aac معمول نیست. پیمانکاران به خوبی با این بلوک آشنایی ندارند و تمایلی به استفاده از آن نشان نمی‌دهند. ظاهر شکننده این بلوک‌ها افراد را نسبت به استفاده از آن‌ها دچار تردید می‌کند. افراد با قوانین مربوط به استفاده از بلوک aac در ساخت و ساز آشنایی ندارند. گاهی مجوزهای خاصی برای استفاده از این نوع بلوک در ساخت و ساز نیاز است که کار را مشکل‌تر می‌کند.

 

4_ سازگار نبودن بلوک aac با محیط زیست


گرچه سهولت در حمل و نقل و نیاز کمتر به انرژی می‌تواند این بلوک را سازگار با محیط زیست نشان دهد، اما عمل اتوکلاو کردن نیز به میزان زیادی انرژی نیاز دارد. علاوه بر این همچنان مصالح زیادی وجود دارند که به نسبت بلوک aac سبک‌تر هستند.

 

5_ حساسیت بلوک aac

این بلوک‌ها دارای سلول های روبازی هستند که به راحتی می‌توانند دچار آسیب شوند. ضربه خوردن، آب و هوای نا مناسب و رطوبت از جمله مهم‌ترین اجزای آسیب زننده به بلوک aac هستند. موضوع رطوبت و جذب آب این بلوک¬ها استفاده از این بلوک¬ها را به حاشیه می¬برد به نحوی که حالت اسفنجی آن¬ها رطوبت را در لایه¬ی اول خود جذب می¬کند.

مزیت‌ استفاده از بلوک هبلکس 

یکی از بزرگترین مزیت‌های استفاده از بلوک  AAC وزن پایین آن است که حمل و نقل و جایگذاری آن را بسیار آسان‌ می‌کند. وزن این بلوک در حدود یک سوم محصولات آجری است. مهمتر از همه ساختمان‌های ساخته شده با این بلوک کاهش وزن چشمگیری خواهند داشت که این به معنای کاهش بار مرده است. 

نتیجه این کاهش وزن، کاهش فشار بر اسکلت ساختمان و مقاومت هر چه بیشتر سازه در برابر زلزله است. یکی  از بزرگترین مزیت های بلوک  aac این است که برای طبیعت مضر نیست و به هیچ عنوان آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. 
 
وجود تعداد زیادی حباب هوا در داخل این بلوک‌ها باعث شده تا دیوار‌های ساخته شده توسط بلوک AAC عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت باشند. مقاومت بالای این ابزار در مقابل انتقال حرارت سبب شده تا هنگام بکارگیری آن‌ها در ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی 28 درصد در هزینه‌ها صرفه جویی شود. این گفته توسط محققان آلمانی نیز تایید و به اثبات رسیده است. 

علاوه بر این هزینه‌های معمول در بحث تاسیسات نیز چیزی در حدود 30 درصد کاهش می‌یابد. ابعاد مناسب این بلوک‌ها باعث می‌شود تا درصد ضایعات ساختمانی به شدت پایین بیاید، از طرفی کاربرد ساده آن‌ها بازدهی کار را تا حدود زیادی بالا می‌برد. از مهم ترین مزیت های بلوک های ACC می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این بلوک‌ها به سادگی و تنها با استفاده از نوعی چسب مخصوص قابل اجرا هستند. برای شکل‌دهی نیز می‌توانید از اره چوب ساده استفاده کنید. کاربرد این محصولات در مکان‌هایی مانند پشت بام برای ایزولاسیون و عایق نمودن پشت بام، ایزولاسیون کف برای عایق نمودن در برابر حرارت و رطوبت، ساختمان سازی به شکل پارتیشن بندی و ژئوتکنیک استفاده کرد. چرا که به دلیل سیال بودن می‌تواند تمام روزنه‌ها را پر کند. کاربرد اصلی بلوک های ACC در محوطه سازی، حصارکشی و مجسمه سازی است.

 

شرکت نیک تابان، دز تولید کننده دیوار و قطعات پیش ساخته بتنی

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *