بلوک نیوجرسی

نیوجرسی بتنی یا بلوک نیوجرسی

نیوجرسی بتنی یا بلوک نیوجرسی همان گاردریل‌های بتنی است که در کنار جاده، در محوطه ی پروژه‌ها، ساختمان‌های در حال ساخت، ورودی پارک‌ ها و یا محدود سازی خیابان‌ها و حتی کوچه‌‌ها ببینید. بیشترین موارد مصرف نیوجرسی در خصوص جداسازی دو لاین جاده از هم می باشد، به همین علت از این قطعه بتنی با نام نیوجرسی جاده  نیز یاد میکنند.

 

 

شرکت نیک‌ تابان دز دارای گواهی رسمی فنی تولید و عرضه نیوجرسی استاندارد از وزارت راه‌وترابری است. همچنین این شرکت علاوه بر تولید نیوجرسی‌های ۴ متری، نیوجرسی ۶ متری را هم در خط تولید بلوک‌های بتنی خود دارد.

نیوجرسی جاده

بلوک نیوجرسی یا نیوجرسی بتنی

جدا‌کننده نیوجرسی (New Jersey barrier) یا دیوار نیوجرسی (New Jersey wall) نوعی حفاظ بتنی است که برای جداکردن مسیرهای ترافیک جاده، خیابان‌ها، مسدودسازی معابر هدایت وسایل نقلیه، جلوگیری از تصادفات و کاهش خسارت ناشی از آنها یا حتی حفظ حریم در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شوند. در ایران به این جدا‌کننده‌ها به‌خاطر رنگ و مواد مشابهی که با بلوک‌های سیمانی دارند، بلوک سیمانی وسط جاده یا بلوک نیوجری  هم می‌گویند. 

 

 

اولین‌بار در سال ۱۹۶۵ میلادی اداره ایالتی بزرگراه‌های نیوجرسی در شهر نیوجرسی امریکا این جداکننده‌‌های بتنی را طراحی و استفاده کردند. همین موضوع باعث شد تا این بتن‌ها را به نام این شهر بشناسند و همچنان هم با همان نام مورداستفاده قرار بگیرد.

 

ردپای استفاده از بلوک‌های نیوجرسی در ایران را می‌توان از ۷۰ سال پیش تا امروز پیدا کرد. این بلوک‌ها توسط وزارت راه‌وترابری تولید شدند و به جداول ترافیکی هم شهرت دارند. طراحی و اندازه این قطعات جداکننده به صورتی است که وقتی خودرو به آنها برخورد می‌کند آسیب کمتری وارد می‌شود و درعین‌حال مانع عبور خودرو به مسیر روبه‌رو و تصادف‌های بیشتر است. در کنار همه این ویژگی‌ها، یکی از مهم‌ترین ویژگی قالب‌های بتنی یا پلاستیکی نیوجرسی این است که می‌تواند باتوجه‌به معماری سازه، ابعاد و شکل‌های مختلفی داشته باشد.

لیست قیمت بلوک نیوجرسی بتنی

قیمت نیوجرسی ۴ متری ساده (بدون مفصل)

۳،۸۰۰،۰۰۰ تومان – هر بلوک
۹۵۰،۰۰۰ تومان – هر مترطول

نیوجرسی ۴ متری مفصل‌دار ( یراق‌دار)

۴،۸۰۰،۰۰۰ تومان – هر بلوک
۱،۲۰۰،۰۰۰ تومان – هر متر طول

مشخصات بلوک نیوجرسی بتنی

شرح

طول (cm)

ارتفاع

عرض پاشنه

وزن (تن)

نیوجرسی 4 متری

400

100

70

3.6

4 متری ابتدا و
انتها

400

17_80

30_60

 

4 متری تبدیل
ارتفاع

400

80_100

60_70

 

4 متری تبدیل به
روشنایی

400

100

70_110

5.5

4 متری روشنایی

400

100

110

7.5

کاربرد‌ بلوک نیوجرسی

همان‌طور که اشاره کردیم، کاربرد این جداکننده‌های بتنی در بزرگراه‌ها، کناره خیابان‌ها، دوربرگردان‌ها، وسط خیابان‌های اصلی، به‌منظور ایمن‌سازی معابر و ایجاد فضای سبز و حریم مشخص در جلوی ساختمان‌ها و کوچه‌ها، محافظ عابران پیاده و کارگران پروژه‌های عمرانی، موانع موقتی، موانع امنیتی و حتی سیل‌بند و هدایت‌کننده آب رودخانه هم از آنها استفاده کرد. بااین‌وجود اینها تنها کاربردهایی نیست که بتوان از نیوجرسی بتنی یا پلاستیکی انتظار داشت. 

 

خوشبختانه این جداکننده‌های بتنی و پلاستیکی آن‌قدر کاربرد‌های متنوع و مختلفی دارند که برای استفاده در هر قسمت و مکانی می‌توان روی آنها حساب کرد. مهم‌ترین وظیفه‌ای که از این بتن‌ها انتظار می‌رود جداکردن معابر، هدایت وسایل نقلیه و جلوگیری از کاهش خسارات تصادف است. به همین دلیل است که بدون شک بتن‌های نیوجرسی را در جاده‌های مختلف، به‌خصوص جاده‌های اصلی به‌وفور می‌بینید.

مصالح تشکیل‌دهنده نیوجرسی

در بخش اول اشاره کردیم که جداکننده نیوجرسی به‌خاطر شباهت مواد سازنده ی آن با بلوک‌های سیمانی، به بتن نیوجرسی معروف است. تمامی قطعات پیش‌ساخته بتن نیوجرسی نیک تابان دز، با بتن عیار ۴۰۰ و توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک تولید می‌شوند. یک بچینگ مچینگ کامپیوتری مراحل ساخت این بتن را زیر نظر دارد و این بچینگ مچینگ بتن را تولید می‌کند. تمام موادی که برای ساخت بتن نیوجرسی در شرکت نیک‌ تابان دز در نظر گرفته شده است از مواد، دانه‌بندی و طرح اختلاط استاندارد بهره می‌برند. مواد اولیه لازم برای تهیه نیوجرسی بتن شامل موارد زیر است:

سیمانی که برای استفاده در ساخت بتن نیوجرسی به کار می‌گیرند باید استانداردهای تعیین‌شده‌ای داشته باشد. این سیمان و سنگ‌دانه‌ها با استفاده از میلگرد‌های استاندارد ۳A تقویت می‌شوند تا در برابر نیروهای کششی مقاومت قابل‌قبول و خوبی را از خودشان نشان دهند. آبی که برای عمل‌آوری بتن استفاده می‌شود هم باید بدون مواد آلی، اسیدی و قلیایی باشد. 

 

در کنار همه این مواد، افزودنی‌های سیمانی، الیاف و پودر سیلیس در ساخت نیوجرسی استفاده می‌شود که هدف از این افزودنی‌ها، افزایش مقاومت فشاری بتن، کارایی بتن در سهولت پرکردن قالب ،دانسیته بالای بتن و رسیدن به سطوح صاف و صیقلی در سطح قطعه بتنی است.

قالب بلوک نیوجرسی و مراحل ساخت آن

عمل‌آوری نیوجرسی بتنی هم بخش مهمی از ساخت آن است. چند حالت کلی درباره عمل‌آوری بتنی وجود دارد. می‌توان از روش عمل‌آوری سریع که با بخار و حرارت‌دهی در یک محیط که رطوبت بالایی دارد، استفاده کرد یا آن را در آب به عمل آورد که به آن عمل‌آوری در آب نیوجرسی می‌گویند. برای این کار قطعه‌ها را یا در آب غرق می‌کنند یا با آبپاش قطره‌ای مکانیکی و هر روش دیگری، خیس نگه می‌دارند. بتن‌های نیوجرسی های تولید شده در نیک تابان دز همگی با روش عمل‌آوری در آب تولید می‌شوند که این کار باعث می‌شود عملکرد بهتر و مقاومت بالاتری داشته باشند.

 

عمل‌آوری با پوشش هم روشی است که در آن قطعه بتنی را به‌وسیله ایجاد یک پوشش عایق که میزان تبخیر آب از سطح بتن را محدود کند، استفاده می‌شود. بتن‌های بتنی همان قالب‌های نیوجرسی در راه‌سازی هم هستند. این قالب‌‌ها به‌خاطر داشتن زاویه کم به‌عنوان هدایتگر برگردان عمل می‌کنند و خسارت‌ها و پیامد‌های تصادف را به شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهند. عیار بتن مورداستفاده در تولید نیوجرسی های نیک تابان دز، 400 کیلوگرم سیمان در هر مترمکعب بوده که موجب طول عمر بالای محصول حتی در شرایط سخت جاده در سرمای شدید شب و گرمای سوزان روز و این تغییرات دمایی محیط میشود.

بلوک نیوجرسی

انواع نیوجرسی بتنی

اگر بخواهیم دسته‌بندی‌های دیگری برای انواع نیوجرسی‌ها، به‌خصوص نیوجرسی‌های شرکت نیک‌تابان مشخص کنیم، نیوجرسی یراق‌دار و ساده جزء مهم‌ترین‌ها هستند. بسته به شرایط و خاسته ی مشتری  مدل های زیر قابل سفارش هستند:

 

1_ نیوجرسی یراق‌دار

 نیوجرسی‌های یراق‌دار با یک مفصل فولادی به یک‌‌دیگر متصل می‌شوند و بصورت یکپارچه در کنار هم قرار می گیرند. این نوع نیوجرسی‌ها به‌خاطر بافت یک‌ تکه و متصلی که دارند، از ایمنی بالایی بهره می‌برند و گزینه‌های بسیار کاربردی‌تری برای استفاده در جاده‌ها و مسیرها هستند.

 

 2_ نیوجرسی ساده

نیوجرسی ساده همان‌طور که از اسم آن به نظر می‌رسد، این بلوک‌ نیوجرسی هیچ یراق یا مفصل فولادی برای اتصال ندارد.  و هر قطعه را میتوان در جایگاه های مختلفی،  بسته به نیاز قرار داد.

ابعاد نیوجرسی بتنی 

اگر بخواهیم درباره ابعاد این قالب‌ها صحبت کنیم، در وهله اول باید کاربرد آنها را در نظر بگیریم. این نوع قالب‌ها با توجه پروژه‌های مختلفی که برای آنها در نظر گرفته شده‌اند، ابعاد مختلفی دارند. بااین‌حال به‌طورکلی مرسوم‌ترین اندازه نیوجرسی بتن ۴ و ۶ متری است. نیوجرسی‌ تولیدی شرکت نیک تابان دارای قطعات مخصوص برای شروع، پایان و قطعات مخصوص نصب روشنایی روی نیوجرسی است.

در پایان

از نیوجرسی های بتنی گفتیم که کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند و می‌توان در مناطق مختلف از آنها استفاده کرد. برای ایجاد ایمنی کامل این قالب‌ها باید مقاومت کششی بالایی داشته باشند و خواص فیزیکی و شیمیایی آنها کامل باشد. همچنین یکپارچگی این قالب‌ها هم مسئله بسیار مهمی است، زیرا هرگونه بیرون‌زدگی قالب در اثر برخورد خودرو می‌تواند تلفات و خسارات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. به همین دلیل بسیار ضروری است که از نیوجرسی های یراقدار باکیفیت، مناسب و خوش‌ساخت استفاده کرد. 

 

نیک تابان دز   تولید کننده قطعات پیش ساخته بتنی 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *