کالورت بتنی پیش ساخته

کالورت‌ها (Culvert) سازه‌ هایی تونلی شکل هستند که یکی از مهم‌ترین اجزای ساخت در عملیات های عمرانی محسوب میشوند. از آنها برای هدایت جریان آب از زیر جاده ها یا ریل راه‌ آهن‌ استفاده می شود. اصلی‌ترین کاربرد، کالورت‌، انتقال آب‌های روان به سمت دیگر جاده است. همچنین از این کالورت‌ها برای زیر پل‌ها، (نقاطی که لازم است پل روی یک مسیر عبور آب احداث شود) جاده‌ها و عبور قطار استفاده می‌شود. درواقع باعث می‌شود جریان آب از بالادست به پایین‌دست منتقل شود. با این توضیح، به‌راحتی می‌توانید به اهمیت استفاده جاده‌ها و خصوصاً جاده‌هایی که امکان بارش زیاد برف‌ و باران و سیلاب وجود دارد، پی ببرید. 

کالورت پیش‌ساخته بتنی درست مانند یک تونل عمل می‌کند. ظاهر این کالورت‌ها بسیار ساده است اما ساختار پیچیده ای دارند که طراحی و ساخت آن نیازمند تخصص  و تجربه بالاست.  نکته مهمی که درباره این کالورت‌ها باید به آن توجه کرد طول عمر مفید آنهاست. زیرا در صورتی که این قطعات دچار آسیب و یا شکست شوند، احتمال  آسیب جدی به جاده و مسیر راه آهن روی آن قطعی است که بی شک هزینه بسیار گزافی را به دنبال خواهد داشت.

تفاوت کالورت بتنی با آبرو (کانالت)

شباهت میان عملکرد کالورت و آبرو باعث شده تا افراد کالورت و آبرو را یکی بدانند. این در حالی است که آبروها نوعی کانالت بسیار کوچک هستند که معمولاً کنار جاده استفاده می‌شوند. کاربرد آن ها زهکشی آب‌های سطحی است. به بیان ساده‌تر، آبروها  همان جوی‌های آبی هستند که کنار خیابان‌ و محل گذر عابر  کار گذاشته می‌شوند. 

این در حالیست که کالورت ها در زیر جاده ها  به کار گرفته می‌شوند. برای مثال در عملیات های راهسازی هنگامی که در بخشی از مسیر یک رودخانه یا یک مسیل (محل عبور سیل) وجود داشته باشد، برای ساخت جاده نیاز است فضایی ایجاد شود که جریان آب  بتواند از زیر جاده عبور کند؛ تا جریان سیال موجب آسیب و فرسایش جاده نگردد.

انواع کالورت بتنی پیش‌ساخته

یکی از پرمصرف‌ترین نوع کالورت پیش‌ساخته، کالورت های دارای مقطع مربع شکل هستند. شرکت نیک تابان دز، کالورت‌های بتنی خود را با همین قالب می‌سازد. کیورینگ و عمل‌آوری این کالورت‌ها هم با بتن ۴۰۰ است و در اتاق‌های بخار و حوضچه‌های آب عمل‌آوری می‌شوند تا مقاومت کافی برای استفاده در مناطق و شرایط آب و هوایی مختلف را داشته باشند. 

 اصلی‌ترین علت کیفیت بالای آنها، استفاده از متریال با کیفیت، طرح اختلاط بتن استاندارد و عمل‌آوری کامل محصول و کامل کردن فرآیند کیورینگ کالورت پیش‌ساخته بتنی است.


لازم به ذکر است این کالورت ها مطابق با نقشه های رسمی نشریه شماره ۸۳ وزارت راه بوده و کلیه استانداردها و ضوابط موردنیاز در ساخت آن ها  رعایت می شود.

 ابعاد کالورت بتنی

ساخت کالورت‌ها در ابعاد داخلی ۱*۱، ۱.۵*۱.۵ و ۲*۲ متر صورت می گیرد. این کالورت‌ها دارای ضخامت  دیواره ۲۵ سانتی‌متری هستند و طول آن ها در اندازه‌های ۱ متر و ۲ متر بسته به سفارش مشتری تهیه و تولید می گردد.

مزایای کالورت بتنی پیش‌ساخته

استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی تحول عظیمی در پروژه های عمرانی ایجاد کرده است و بی شک استفاده از این قطعات  مزایای بسیاری برای مهندسین و پیمانکاران پروژه های عمرانی داشته که در ادامه به گوشه ای از آن ها اشاره شده است.

اگر انتظار بهترین نتیجه را دارید پس باید سراغ بهترین  انتخاب هم بروید. مشاوران شرکت نیک تابان دز به شما کمک می‌کند تا بهترین بررسی  و انتخاب را انجام دهید و  محصولی با کیفیت با طول عمر بالا را دریافت کنید. بسته به نیاز خود و پروژه‌ای که مشغول به انجام آن هستید با مشاوران ما در ارتباط باشید تا سفارش تان را ثبت و در سریع‌ترین زمان تحویل بگیرید.


نیک تابان دز   تولید کننده قطعات پیش ساخته بتنی 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *