سازه های بتنی و انواع آن

سازه های بتنی و مزایای استفاده از آن

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و سطح آگاهی افراد استفاده از  سازه‌ها و اسکلت‌های بتنی بشدت افزایش یافته. همیشه صحبت از مقاومت و ساختار محکم بتن است. اگر درباره ی بتن اطلاعات خوبی داشته باشید قطعا خواهید دانست که بتن چه نقش و اهمیت غیرقابل‌ انکاری در مقاوم‌سازی خانه‌، بنا و سازه‌های مختلف دارد. 

 

قاعدتاً این اصلی‌ترین و پررنگ‌ترین مزیتی است که برای بتن می‌شناسیم، اما آیا ماجرا به همین یک مورد ختم می‌شود؟ آیا مزایا و ویژگی‌های مثبت دیگری برای بتن می‌توان پیدا کرد؟ 

مواد سازنده بتن

ترکیباتی کلی و اولیه‌ای که از بتن یا اصطلاح بتن‌ آرمه می‌شناسیم، شامل سیمان، شن، ماسه و فولاد (میلگرد ساده یا آجدار) است. هر یک از این مواد نقش بسیار مهمی در مقاومت بتن دارند. وقتی که از بتن‌آرمه در تیرهای اصلی، ستون‌ها و پی ساختمان استفاده شود، آن سازه را یک سازه بتنی می‌دانند. یعنی اینکه پایه و اصول ساختمان بر پایه بتن بنا شده و پایه بنا مقاومت بتنی دارد.

 

خیلی ساده می‌توانیم به هدف استفاده از بتن در پایه این ساختمان‌ها پی ببریم، در واقع هدف از طراحی و ساخت یک سازه بتنی بالابردن ایمنی و افزایش مقاومت آن در برابر فشار‌ها و نیروهای مختلف، فروریختگی و بهره‌برداری کامل از مناسب‌ترین عملکرد سازه است.

مزایای استفاده از سازه های بتنی 

در کنار ویژگی مهمی مثل استحکام و مقاومت بالا، مزایای استفاده از سازه های بتنی شامل چندین و چند مورد دیگر هم می‌شود. مزایایی که استفاده از بتن را منطقی‌تر می‌کند،  موارد زیر  می باشند:

 

 

1_ قابلیت شکل‌پذیری بتن 

یکی دیگر از مزایای استفاده از سازه‌های بتنی قابلیت شکل‌پذیری آنهاست. نسبت به سایر مصالح،  با استفاده بتن و استفاده از قالب‌های مختلف شکل‌های متنوع‌تر و مختلف‌تری میتوان ایجاد کرد. این ویژگی در ساخت انواع پل، ستون‌ها و بخش‌های مختلف ساختمان بسیار کاربرد دارد.

سازه های بتنی پیش ساخته

2_ دسترسی آسان 

دسترسی به مواد اولیه در ایران، بسته به  شرایط جغرافیایی متفاوت است، اما شن، ماسه و سیمان از جمله موادی هستند که در تمام مناطق قابل‌دسترسی هستند. فرقی نمی‌کند بخواهید در شمال کشور سازه‌ای بتنی بسازید شیا هدف ساخت ساختمانی در جنوب باشد، اگر نیاز به استفاده از بتن در سازه احساس شود، می‌توان به مواد اصلی آن در تمام مناطق دسترسی پیدا کرد. 

3_ صلبیت بالا

صلبیت بتن باعث می‌شود افرادی که در ساختمان‌های بتنی زندگی می‌کنند تحت‌ الشعاع تغییرات جانبی ناشی از نیروی باد و همچنین بارهای دینامیک سازه  قرار نگیرند. به زبان ساده‌تر، به‌احتمال زیاد پیش‌آمده در خانه‌ها و آپارتمان‌هایی که زندگی کنید که راه‌رفتن همسایه‌های طبقه بالا یا ورزش باد باعث شود در داخل خانه صداهای آزاردهنده و لرزش قابل‌ توجهی حس کنید.

4_ هزینه‌های کمتر

از مقاومت، دسترسی و صلبیت بالای سازه بتنی گفتیم، اما مقرون‌به‌صرفه بودن این سازه‌ها را هم نمی‌توان فراموش کرد. به‌طورکلی سازه با اسکلت بتنی نسبت به دیگر سازه‌ها، خصوصاً سازه‌هایی با اسکله فولادی، بسیار ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. همچنین در شرایطی که امروز بازار آهن‌آلات هر روز و حتی هر لحظه نوسانات قابل‌توجهی را تجربه می‌کند و تغییرات چشم‌گیری در قیمت دارد. 

 

از طرفی سازه بتنی از جمله سازه‌هایی است که می‌توان سرمایه و تزریق اعتبار تدریجی برای آن در نظر گرفت. این در حالی است که سازه‌های دیگری مثل سازه‌های فلزی از همان ابتدا لازم است که مواد اولیه و بودجه لازم برای خرید آهن‌آلات آن تأمین شود. همچنین می‌توان ساخت سازه‌های بتنی را به طور هم‌زمان پیش برد و در طبقات مختلف انجام داد. به‌این‌ترتیب سرعت ساخت سازه بیشتر می‌شود و سریع‌تر به فاز‌های پایانی و بهره‌برداری نزدیک خواهد شد.

در پایان

بدون شک بتن را می‌توان یکی از بهترین مصالح و موادی دانست که امروز مهندسین و سازندگان در ساختمان‌های مختلف به کار می‌برند. اگرچه می‌توان معایبی هم برای این سازه پیدا کرد، اما خوشبختانه حتی آن معایب را هم می‌توان پوشش دارد. برای مثال مقاومت کششی و فشاری پایین بتن یکی از مهم‌ترین معایب است، اما این مورد هم با استفاده از میلگرد ساده یا آجدار در بتن می‌توان جبران کرد. 

 

اگر دنبال مرجعی مطمئن و حرفه‌ای برای خرید سازه‌های بتنی پروژه‌های خود هستید، نیک تابان دز می‌تواند پاسخگوی اعتماد شما باشد. این شرکت تمام قطعات بتنی و سازه‌ای خود را با بهترین روش‌ها عمل‌آوری تهیه می‌کند و یکی از مقاوم‌ترین محصولات موجود در بازار  را ارائه میدهد.

نیک تابان دز   تولید کننده قطعات پیش ساخته بتنی 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *